PROTOKOLL FRA EKSTRAORDINÆRT ÅRSMØTE TIRSDAG 11. JUNI 2024

Postet av Drøbak Hundeklubb den 17. Jun 2024

 

PROTOKOLL FRA EKSTRAORDINÆRT ÅRSMØTE TIRSDAG 11. JUNI 2024 KL. 19:00 – HEER GRENDEHUS 

 

Ordstyrer: Kjersti Pettersen 

Referent: Wenche Skau 

Tellekorps: Tonje og Helene 

Sjekk av medlemslister: Tone Ellingsen og Kjersti Ørgersen 

Undertegne protokoll: Yvonne og Silje 

Godkjenne innkalling: JA 

Antall fremmøtte: 67 

 

Sak 

  • Leie av hall ved Drøbak ridesenter v/ Hallkommite: Eva Tønnesen, Tone Ellingsen og Kjersti Ørgersen
  • Informasjon sendt ut til alle medlemmer i forkant

 

Avstemning Ja eller nei til hall: Enstemmig JA, 67 av 67 




Referat fra etter ekstraordinært årsmøte 11. juni

Postet av Drøbak Hundeklubb den 17. Jun 2024

Styremøte Drøbak Hundeklubb 
Dato: 06.06.2024  / på hytta 

Møte nummer 7 – 2024 

 

Deltagere: 

Mette, Tone, Kjersti P, Kjersti Ø, Birgitte, Merethe, Bettina, Carina, Tina, Wenche 

Meldt forfall: 

 

Ikke møtt: 

 

Referent: 

Wenche 

Møtestart: 

19:00 

Møteslutt: 

21:00 

 

 

Sak 

Ansvar 

Frist 

 

Hall 

  • Eva orienterte om hallsaken
  • Info til alle medlemmer sendes ut på epost og deles på facebook
  • Styreansvarsforsikring – sjekke hva det koster
  • Styret er enstemmig for å anbefale hall

Eva 

 

 

 

Birgitte 

 

 

Lage Nyhetsbrev/epost som sendes ut 2-4 ganger i året,  

med info til alle medlemmer om planlagte kurs og evt 

  • Bruke DHK-hovedside facebook aktivt
  • Komiteene må skrive for hver gruppe og sende til Kjersti
  • Legge ut på facebook med link til hjemmeside
  • Oversikt over komiteer – hvem er med
  • Nyhetsbrev MAI: Borgertog 17 mai – LP stevne 25 mai -NM AG 8 og 9 juni
  • Nyhetsbrev JUNI: Hall - AG stevne 10 og 11 august - RL stevne 7 og 8 september – Resultater LP og NM AG – God sommer!

 

Alle 

 

 

Sende inn lovendringer til NKK med sporing – Wenche ordner dette med hjelp fra Kjersti   

 

Kjersti 

Wenche 

Utsatt 

 

Annet 

  • RL-instr søker styret om tilskudd til FCI webinar, kr 1000 – OK

 

  • AG Blåbærstevne: 22 juni, 3 august og 21 september – OK, legg i kalender - må ikke kræsje med andre oppsatte ting

 

  • Powerbank tidtakersystem x 2, kr 800 – OK

 

  • Epost fra LP vedr ny LP komite – OK

 

  • Neste styremøte: 11 juni etter årsmøte

 

  • Styremøte etter sommeren første tirsdag i mnd - første møte 27 august

 

 

Mette 

 

Merethe 

 

 

Merethe 

 

Kjersti P 

Alle 

 

Alle 

 




Ekstraordinært årsmøte 11. juni kl. 19:00 Sted: Heer grendehus,

Postet av Drøbak Hundeklubb den 5. Jun 2024

Til alle medlemmer i Drøbak hundeklubb

 Sakspapirer og vedtaksforslag ekstraordinært årsmøte 11. juni kl. 19:00

Sted: Heer grendehus, store sal. (Vi har tilgang fra 18.30)

 Vedtaksforslag 

Det ekstraordinære årsmøtet Drøbak hundeklubb sier ja til at det blir inngått kontrakt med Elle ridesenter, om leie av en av ridehallene der. 

Vedlagte rammebetingelser legges til grunn når kontrakten skrives. Kontrakten skal kvalitetssikres av advokat / person med juridisk kompetanse.   

Kortversjonen av betingelsene: Årlig leie blir 550.000 pluss strøm, investeringsbehov kunstgress og teknisk utstyr minst 650.000 eks mva (dette kan man søke støtte til, samt momsfritak). Leiekontrakten gjelder fra 1.september 2024. 

Oppsigelsestid er gjensidige 10 måneder.   

Et enstemmig styre anbefaler også dette. 

Utredning fra midlertidig hallkomite følger her 

Så fort årsmøtet har sagt sitt, og det er et ja, må styret bestille kunstgress, slik at man forhåpentligvis kan ha dette klart til 1.september. Halvparten av kunstgresset må betales forskuddsvis. 

Vi anbefaler sterkt at styret snarest mulig etter årsmøtet samles og nedsetter fire nye komiteer knyttet til hallarbeidet. Ubeskjedent nok anbefaler vi at den midlertidige komiteen med Tone Ellingsen, Kjersti Ørgersen og Eva Tønnessen, blir nedsatt som permanent hallkomite, inntil alt er på stell med hall betaling mv. I tillegg altså tre underordnede komiteer, stevnekomite, driftskomite og sponsorkomite. Det er en stor fordel om alle komiteene, med unntak av sponsorkomiteen, har medlemmer som er forankret i klubbens tre hovedgrener, rally, lp og agility. Den hurtigarbeidene komiteen som har utarbeidet denne utredning anbefaler at det sitter tre stykker i hver komite. 

Det er styret som bestemmer premissene for betaling og organisering av treninger, men styret delegerer til disse komiteene arbeidet med gjennomføringen av dette. Når det gjelder fordeling av treningstid mellom ulike grener, har man gode eksempler å ta utgangspunkt i fra Follo og Stovner. Alle grener sikres minimum to fellestreninger inne i uka. I tillegg kommer altså egentrening på dagtid og helger (når det ikke er kurs eller stevner). 

Styret må snarest bestemme 

  • Skal man betale mer for flere hunder
  • Skal man betale mer for deltakelse i flere grener
  • Skal man gi husstandsrabatt
  • Sikre mulighet for gjestetrening /dropp-inn trening
  • Prinsipper for booking av egentrening

 

Og så må man huske på at det er fullt mulig å endre regler etterhvert, hvis man ser at det man har kommet fram til ikke fungerer. Her gjelder det å ha litt i i magen og løpende finne fram til de beste løsninger for hele klubben. 

Det har for den hurtigarbeidene hallkomiteen vært en viktig prinsipp at vi skal ta vare på dagens appellplass og hytta.  Så dette ligger til grunn

  • Finansiering av leieutgifter for hallen skal skje gjennom treningsavgift, inntekter fra stevner og sponsorinntekter.
  • Vi foreslår at man ikke leier ut hallen, men at hallen brukes til kurs og stevner – det tjener vi mest på, men ellers sikrer medlemmene mest mulig treningstid. Dette er selvsagt noe som kan endre seg etterhvert når man ser hvordan ting fungerer og vårt eget behov.
  • Finansiering av hytta og plassen skal skje gjennom kursinntekter og medlemsavgiften.
  • Vi vil ikke tvinge medlemmer til å trene inne, og det må være mulig å trene inne i vinterhalvår og ute i sommerhalvåret, men det må innføres treningsavgift også ute. Forslaget er 1000 kroner.
  • Samt at klubben ikke skal brøyte treningsbanen ute vinterstid, både mtp sike nok folk til å trene inne, men ikke minst av miljøhensyn (granulatet). 

Disse komiteene må settes i arbeid snarest: 

Hallkomiteen

Holder øye med inntekter og utgifter for hallen. Gir beskjed til styret og stevnekomite hvis det bør arrangeres flere stevner. Dette vil særlig være aktuelt det første året for å få alt på stell. Rapporterer på økonomi til styret en gang i måneden. Ansvar for at alt fungerer som det skal, at hallen er ryddig, at nødvendige stevner avholdes og at treningsavgift innbetales mv. Eksempelvis finne et godt system for booking av treningstid mv. Her kan man se både til hvordan Follo og Stovner organiserer seg. Begge klubber har holdt på en stund, og sånn kan man unngå de barnesykdommer disse har vært gjennom. Må også sikre et system for registrering av deltakelse på dugnader. 

Stevnekomite

Planlegger type stevner og antall stevner i løpet av året og datofester disse, og sikrer at hele klubben jobber sammen for å få de nødvendige stevnene gjennomført. Stevnene skal sikre opp mot 50 prosent av leieutgiftene for hallene. Når sponsorene er på plass, vil man kunne redusere stevneaktiviteten noe. Stevnekomiteen rapporterer til hallkomiteen. 

Sponsorkomite

Jobbe med å få inn reklame og sponsorer i og for hallen, men også for stevnene. Rapporterer til hallkomiteen. 

Driftskomite

Må lage system for organisering av materiell i hallen. Sikre at gresset blir rengjort som det skal. Gode rutiner for sikre bruk av innesko, finne gode løsninger for å dele hallen i ulike deler for trening. Driftskomiteen må ukentlig sikre oppsyn og rengjøring av hallen med tanke på at det både er rent og ryddig. Rapporterer til hallkomiteen.

 

Saksgrunnlag 

Styrets hurtigarbeidene hallkomite med Kjersti Ørgersen, Tone Ellingsen og Eva Tønnessen har gjennomført innspillsmøter med klubbens aktive deltakere og kartlagt ulike forhold som er betydningsfulle med tanke på et samarbeid og en leieavtale for en av ridehallene ved Elle ridesenter. De tre har også gjennomført forhandlinger med Elle ridesenter, og man har blitt enige om et rammegrunnlag (følger vedlagt).

Hvis årsmøtet sier ja til å inngå et samarbeid på grunnlag av disse rammebetingelsene, må det utarbeides en kontrakt. Kontrakten må utformes i samarbeid med advokat eller noen med lignende kompetanse. 

Rammebetingelsene som ligger til grunn når årsmøtet skal ta sin beslutning 

 Vi ønsker å leie ridehall og hinderrom og tribuneområde
 
 Årlig leie: 550.000 + strøm 
 Innflytting 1. september
 
 Oppsigelse: 10 måneder - men noen betingelser knyttet til at vi ikke kan hives ut og andre leietakere skal inn. Bare lage gode formuleringer til beste for begge parter
 
 Betale forskuddsvis halvårlig leie, etterskudd på strøm
 
 Vi vil invester i
 Kunstgress
 Mer lys
 Trapp opp på tribune
 Event brannstige kaferom hvis dette kan brukes på stevner
 
 Ønsker tilgang toalett
 
 Vi tar endelig avgjørelse 11. juni. Ekstraordinær årsmøte

Så er det enighet om at HVIS årsmøtet sier ja trenger begge parter juridisk bistand for å formulere en skriftlig kontrakt til det beste for begge parter.

Praktiske forhold som har kommet fram i utredningsarbeidet

Økonomiske konsekvenser for klubben

Drøbak hundeklubb investerer i et kunstgress som koster 575.000 inkludert montering. Dette kunstgresset tar vi med oss ved en eventuelt oppsigelse. Det trengs også investering i rengjøringsutstyr for gresset, trapp opp til tribuneområdet, og eventuell brannstige fra kafeområdet hvis brannvesenet tillater bruk av dette ved stevner. Det er bare led-lys i tre av fem lysrader i hallen. Dette bør utbedres. Vi sjekker med egne elektrikere med tanke på kostnad mv-

Det er 10 måneders oppsigelse. Det vil være styret som er økonomisk ansvarlig for de avtaler Drøbak hundeklubb inngår. Man har en 10 måneders oppsigelsestid, så styret bør sikre seg ved at man minimum til enhver tid har en halv årsleie på bok, det vil si ca 300.000 kroner. Dermed vil aldri styrets medlemmer risikere noe økonomisk på egne vegne.

Den hurtigarbeidende komiteen har lagt til grunn at vi i løpet av et år klarer å få inn 200-250.000 kroner i stevneinntekter, 100.000 i sponsorinntekter (Follo klarer 200.000 – så det er bare 50 prosent av hva de klarer). Og at treningsavgift skal finansiere ca 50 prosent av leieutgiftene (for Follo er det 67 prosent av utgiftene som finansieres gjennom treningsavgiften, så vi legger oss altså lavere her).

Økonomiske konsekvenser for den enkelte

Det er noen forhold som må klareres av styret før endelig utgift for den enkelte blir klarlagt.

Det gjelder disse punktene

  • Skal man betale mer for flere hunder
  • Skal man betale mer for deltakelse i flere grener
  • Skal må gi husstandsrabatt

I Stovner og Follo betaler man mer for flere hunder og mer for flere grener. Man gir ikke husstandsrabatt i noen av klubbene.

Eksempler på regnestykker

Treningsabonnementene må betales forskuddsvis. Periodene er fra 1. oktober til 1. april, med unntak av den aller første perioden som blir fra 1.september til 1.april (sju måneder). Så den første halvårlige utgiften man betaler er noe høyere (en måned ekstra) enn den blir for de neste periodene.

 Vi regner med 75 som tegner treningsabonnement inne. (Follo har 150 som har tegnet abonnement.)

 Skal du trene inne (og ute når du vil – i henhold til fordeling av utebanen på kveldstid da) hele året:

Månedlig utgift 350 kroner. Alle som trener agility må velge denne løsningen.

 Skal du trene inne om vinteren og ute om sommeren

Månedlig utgift i snitt 262,50

 Skal du bare trene ute: Årlig treningsavgift på 1000 kroner.

 For å komme opp i 300.000 kroner har vi antatt 40 stykker trener inne hele året, 35 trener inne om vinteren og ute om sommeren og 20 trener bare ute.

 Her er slik Follo har fordelt treningstiden i hallen

 Et bilde som inneholder tekst, skjermbilde, Font, nummerAutomatisk generert beskrivelse

 

 Fordelingen i Stovner finner du her 

https://stovnerhundeklubb.no/aktiviteter/treningstider/

 

Og her som skjermdump 

 

Et bilde som inneholder tekst, diagram, skjermbilde, planAutomatisk generert beskrivelse

 

 




Referat fra styremøte: mai 2024

Postet av Drøbak Hundeklubb den 8. Mai 2024

Styremøte Drøbak Hundeklubb 
Dato: 07.05.2024  / på hytta 

Møte nummer 6 – 2024 

 

Deltagere: 

Mette, Tone, Kjersti Ø, Birgitte, Merethe, Bettina, Carina, Tina, Wenche 

Meldt forfall: 

Kjersti P 

Ikke møtt: 

 

Referent: 

Wenche 

Møtestart: 

19:00 

Møteslutt: 

21:00 

 

 

Sak 

Ansvar 

Frist 

 

Godkjenning av møteinnkalling og saksliste 

  • Godkjent

Kjersti 

 

 

Hall 

  • Eva orienterer om hall ved ridesenteret – se epost fra Eva
  • Hall-kommitee: Eva, Kjersti Ø og Tone
  • Innkaller til ekstraordinært årsmøte - 2 ukers frist

Eva 

Kjersti Ø 

Tone 

 

 

Lage Nyhetsbrev/epost som sendes ut 2-4 ganger i året,  

med info til alle medlemmer om planlagte kurs og evt 

  • Bruke DHK-hovedside facebook aktivt
  • Komiteene må skrive for hver gruppe og sende til Kjersti
  • Legge ut på facebook med link til hjemmeside
  • Oversikt over komiteer – hvem er med
  • Nyhetsbrev MAIBorgertog 17 mai – LP stevne 25 mai -NM AG 8 og 9 juni
  • Nyhetsbrev JUNI: AG stevne 10 og 11 august - RL stevne 7 og 8 september – Resultater LP og NM AG – God sommer!

Alle 

 

 

Tone MVA 

  • Ferdig – Tone får nødvendige underskrifter

Tone 

 

 

Sende inn lovendringer til NKK med sporing – Wenche ordner dette med hjelp fra Kjersti   

Kjersti 

Wenche 

Utsatt 

 

Borgertoget   

  • Eva skal be om at vi får gå i tog uten vakter

Eva 

 

 

Valp/grunnkurs - Kompetansebygging  

  • Hvordan er kursene fordelt mellom instruktørene
  • Hvordan sikre kompetansebygging hos instruktørene
  • Antall instruktører som er satt opp på kurs beholdes uavhengig av antall påmeldte - dersom noen instruktører velger å trekke seg avtales dette i gruppen

Mette 

Alle 

 

 

Mentalkurs  

  • Mette innhenter dato og pris; teori – teori/praksis

Mette 

 

9    

 

Guider for hytte og apellplassen + Dugnad   

  • Mange på dugnad – veldig hyggelig
  • Neste år må innkallingen komme tidligere
  • Inn på nyhetsbrev

 

utsatt 

10 

 

Oppgaver for komiteer 

  • Kjersti P sende på nytt



 

utsatt 

11 

 

Søknad LP Natalie 

Hei, tidligere har utdannelse av instruktør 1 gått på "hovedbudsjettet" og ikke belastet Ag eller Lp, og som er naturlig å fortsette med.  

 

Når det gjelder tidsplanen for utdannelse regner jeg med at utdannelsen ikke kan foregå i klubbens lokaler hvis det blir kun en som skal utdannes. Nathalie må da ta kontakt med NKK for å høre om hvilke andre steder det er planlagt Instruktør 1 utdannelse. Dette kan ta noe tid. 

 

Den utgiften som blir på utdannelsen kommer til å bli mer enn dekket i og med Nathalie kan holde spor- og runderingskurs for klubben noe hun har gjort for andre klubber. Bruksdelen var aktiv for mange år siden, og er fortsatt en viktig gren i hundemiljøer. 

  • Styret sier JA – Natalie kan sjekke litt rundt om det er satt opp NKK Trinn 1-kurs i andre klubber. Kursavgift dekkes av DHK.

 

 

12 

 

Stor handel Asko 

Har et minstebeløp på kr 4802.- derfra begynner rabattene- kvantum gir rabatt 

Altså jo mer man handler jo større rabatter får man. 

Det er forskjellige rabatter på forskjellige varer  

Man kan få varene levert eller hente selv på Vestby 

 

 

StoreCash 

Butikker i nærheten Drammen og Fredrikstad 

Ingen krav til minimumskjøp 

Medlemskap koster kr 500 eks. mva og betales en gang 

5 % på alltid lave priser 

8% på mineralvann 

Bonus fra første krone ingen krav til minimumskjøp 

image.png 
 

Varene må kjøpes og hentes i butikk 

image.png 
 

 

Ser de har f.eks 5,28 kg hamburgere til kr 115.-  

Stort utvalg 

 

-Oda 

Har litt bedre tilbudspriser til bedriftskunder enn private 

har ikke noe kvantums rabatter 

de kjører tilbud 

og har lave priser 

Leverer 

  • Kjersti Ø presenterte de forskjellige alternativene
  • StoreCash – er det beste. Birgitte ordner medlemskap

 

13 

 

Dugnaden 

 

14 

 

Lp-stevnet 25. mai  

  • Henni tilgang til DogWeb
  • Usikker på antall påmeldte
  • Planlegging er i rute

15 

 

Kjære medlemsklubb i NKK! 

Vi sender med dette ut en undersøkelse som vi håper dere kan distribuere ut til til deres medlemmer, og svare på selv. Undersøkelsen skal prøve å kartlegge hvordan det er å ha hund i ulike kommuner i Norge, og hvordan det offentlige legger til rette for (eller ikke) å ha hund der dere bor. 

Noe av det man opplever som direkte inngripende i hverdagen er hvilke lover og regler som omfatter hundeholdet vårt. Det kan være steder man kan ferdes uten å ha hund i bånd, tilrettelegging for lokale hundeklubber, antall søppelkasser på turstien, for å nevne noe. Det betyr derfor noe for alle hvordan kommunen og myndighetene legger til rette for hundene våre. 

Det er dere som vet hvordan det er i deres nærmiljø, og vi vil svært gjerne høre fra dere! 

Undersøkelsen tar ca. 10-15 minutter å besvare. 

Resultatene fra undersøkelsen vil bli publisert i en rapport som kommer over sommeren, og er helt anonym å svare på. 

Link til undersøkelsen: https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=1202151X428657488X61124 

Dersom det er noen problemer, ta kontakt. 

 

 




Referat fra styremøte: April 2024

Postet av Drøbak Hundeklubb den 7. Apr 2024

Styremøte Drøbak Hundeklubb 
Dato: 02.04.2024                            / Drøbak Hundeklubbs lokaler 

Møte nummer 3.2024 

 


Deltagere: 

Kjersti, Mette. Wenche, Birgitte, Tone, Carina og Merethe 
Vara: Bettina, Kjersti Ø. og Tina 

Meldt forfall: 

 

Ikke møtt: 

 

Referent: 

Wenche  

Møtestart: 

19:00 

Møteslutt: 

21:00 

 


Sak 

Referat: 

Ansvar 

Frist 

1 

 

Referat og innkalling  

  • Godkjent 

Alle 

 

2 

 

  • Web Styret/web ansvarlig skal ha møte med valp/unghund. Merethe og Bettina stiller fra styret. Birgitte kaller inn til møte 

Therese 

 

3 

 

Taushetserklæring - Nye i styret 

Nye i styret signert 

alle 

 

4 

 

Borgertoget 

Tonje og Eva er ansvarlig 

Tina følger opp facebook-gruppen 

alle 

 

5 

Valp/grunnkurs under styret 

  • Forslag: komite med repr. fra styret (AG, LP, RL) 

  • Komite har ansvar for alle kurs under “andre” 

  • Komitemedl: Birgitte, Mette, Tina, Eva 

  • Birgitte kaller inn til møte 

alle 

 

6 

Mentalkurs 

  • Ingen maks antall på teori 

  • Praktisk del, 6 stk 

alle 

 

7 

Guider for hytte og appelplassen + Dugnad 

  • Oversikt over hvor utstyr skal plasseres 

  • Laminere bilder: henger, bua etc 

  • RL: sykkelstativ og hyller til bua – Wenche lager skilt 

  • AG: Carina lager skilt 

  • LP: Kjersti Ø lager skilt 

  • Smeller: Tone lager skilt 

  • Dugnad – 3 mai fra kl 17 – grill og kubb etterpå 

  • Grill – Merethe og Carina fikser 

Alle 

 

8 

 

Påmeldinger kurs for refusjon, studieforbundet 

  • Alle kurs og treninger med instruktør bør meldes til studieforbundet. Det må føres oppmøtelister/ påmelding til trening 

Tone/Kjersti 

 

9 

 

Rette tekster i Guide komitéer 

  • “Oppgaver for komiteer” legges ut på styrets fb til gjennomgang 

  • Styret sender epost til komiteene og ber om oppdatering av medlemmer