Kurs i styrke, balanse og kroppskontroll

Arrangør: Drøbak Hundeklubb
Påmeldingsfrist: 02.04.2024 02:00

Påmelding fra kr 2 000,00 inkl. avgifter

Kurset passer for alle raser og størrelser, familiehunder og aktive hunder som konkurrerer i hundesporter. I kurset lærer du å trene styrke, balanse og kroppskontroll med hunden din. Det er viktig trening for den aktive sportshunden, men også fin trening og en morsom måte å aktivisere familiehunden. Alle hunder kan trene styrketrening og de fleste hunder synes det er veldig gøy.

Innhold i kurset:

• Styrke, balanse og kroppskontroll – hva er det og hvorfor skal vi trene det
  • Generell treningslære og treningsprinsipper for styrke- og kondisjonstrening
  • Sikkerhet og forholdsregler
  • Selvtillit og mestring
  • Når blir en hund sliten og smerteadferd
  • Skadeforebyggende tiltak
  • Oppvarming
  • Utstyr for styrketrening
  • Gjennomgang av øvelser for hele hundens kropp
  • Hvordan legge opp et treningsprogram for styrketrening
  • Tips til enkel styrketrening i hverdagen

Helgen vil være en kombinasjon av teoretisk gjennomgang inne i klubbhytta, samt demonstrasjon av øvelser og praktisk trening både ute og inne. Dere vil få prøve ut forskjellig utstyr for styrketrening, samt få en innføring og prøve ut ulike styrkeøvelser for hele hundens kropp. Dere får også med et hefte med oppsummering av teori og øvelser, samt at hver ekvipasje vil få individuelle råd for videre styrketrening.

Dato:

Lørdag 13. april kl. 10:00-15:00

Søndag 14. april kl. 10:00-15:00

Instruktør:

Bjørg Astrid Johannessen, utdannet styrkeinstruktør for hund hos Nordisk heste- og hundeterapiskole.

Forkunnskaper:

Alle øvelser blir tilpasset hver enkelt hund basert på alder, rase, kondisjon og fysisk form. Hunden må ha fylt 6 måneder for å kunne delta. Hunden må også være frisk for å kunne være med på kurset. Eventuelle sykdommer og skader i skjelett og muskulatur skal være undersøkt av veterinær. Ta kontakt dersom du er usikker på om din hund kan delta på kurset.

Ta med på kurs:

• Vann og skål
  • Halsbånd, sele og line
  • Leker
  • Godbiter av ulike slag (det går mer enn du tror)
  • Bur/bil
  • Klær etter været

• Påmeldingen er bindende.
  • Av-melding kan kun skje vederlagsfritt ved bekreftelse med gyldig sykemelding fra lege eller attest fra dyrlege.
  • Kursdeltaker deltar på eget ansvar og er selv ansvarlig for eventuell skade hunden forårsaker.
  • Dersom en skade skulle ramme hund eller fører, kan det ikke fremmes erstatningsansvar overfor arrangøren med mindre skaden skyldes grov uaktsomhet fra arrangørens side.

Ved spørsmål send gjerne en mail til drobakhundeklubb@gmail.com