Årsmøte 2022

Postet av Drøbak Hundeklubb den 27. Aug 2023

STYRETS SAMMENSETNING I 2021:

Leder: Kjersti Pettersen
Nestleder: Tonje Mørkhagen
Sekretær: Tone Ellingsen
Kasserer: Birgitte Lysbakken
Styremedlemmer: Anne King og Harald Schjelderup

Varamedlemmer: Wenche Skau og Eva Tønnessen

Valgkomiteen:
Leder: Helene Nordstrøm Pettersen
Medlemmer: Stine Mørkhagen Granum og Grethe Tandberg.
Varamedlem: Elisabeth Langseth Rabe

Revisor: Siri Sponberg

STATUS MEDLEMMER 2021: Antall medlemmer pr. 31.12.2021: 337. Det har vært holdt 10 styremøter.

Oppsummering av 2021 som nok en gang ble et helt spesielt år pga koronaen, og som til tross for det har vært 156 deltakere på kursene og 127 deltakere på de videregående treningene:

Agility

AGILITY : Også 2021 var sterkt preget av koronapandemien. Det gjelder både med tanke på at antall konkurranser er redusert, store utfordringer med innetrening, og gjennomgående tiltak med tanke på å begrense antall deltakere.Våren 2021 ble det gjennomført to ulike introkurs i agility. Instruktører var Yvonne Langerud og Eva Tønnessen. Sistnevnte med Carina Rønningen og Silje Merete Søvig som hjelpere. Etter helgene med introkurs ble det vanlige torsdagskurset gjennomført. Det var krevende med opp mot 20 helt ferskeekvipasjer på trening hver gang, men vi kom i mål.Rett før sommerferien ble det arrangert avslutning med innlagt bronsemerkeprøve. Den klarte 11 ekvipasjer: Randi Person, Maja, Lilly, Max, Cecilie Finstad, Carina Rønningen, Tonje Mørkhagen, Cecilia og Astrid Driva Rødsand. Petronella og Sjokolade klarte også merket og Helge med Aya.Da høsten startet opp viste det seg at svært mange av de unge deltakerne fra vårens nybegynnerkurs ønsket å fortsette å trene. Derfor hyret vi inn Madeleine Dreier og Helene Norstrøm Pettersen som instruktører på et opplegg for fire uker. Interessen tok helt av, og dette medførte at vi fikk med sju instruktører til som fram til siste helg i november sørget for treninger for barn og unge hver tirsdag fra 17-19. Vi hadde rundt 25barn og unge under 16 år som tidvis var med på trening, noen mer ivrige enn andre.I tillegg hadde vi også vanlig introkurs i agility med oppfølgingskurs i etterkant. Det var med de samme instruktørene; Eva og Yvonne med hjelp fra Silje og Carina.Vi reiste en stor gjeng til Arendal 2 ganger i 2021 og hentet hjem masse premier og gode opplevelser, og for en gjeng å reise på tur med skal man lete lenge etter. Under NM i Sandnes i år hadde vi masse flotte folk som deltok.De beste resultatene stod Carina Rønningen og Bixter og Merete Schjønneberg og Hippie for.
 5De ble Sandnesmestre i klasse 1, henholdsvis størrelse medium og small. Helene Nortstrøm Pettersen kapret en 4. plass med Pixie.NM fungerte også som uttaksløp til nordisk mesterskap som skulle avvikles på hjemmebane i Moelv. Her fikk både Kjetil Harms med Tesla og Helene Norstrøm Pettersen med Pixie plass. Kjetil både individuelt og på lag. Helene individuelt. Helene ble tredje beste norske og dermed deltakelse i finalen der hun kapret en åttende plass individuelt, mens Kjetil tok sølv med laget sitt. Gratulerer så mye til begge to!Mange har debutert i 2021, og mange har prøvd seg på blåbærkonkurranse. Ingen nevnt, ingen glemt. Stor stas var det da vi hadde sesongavslutning siste søndag i november. For en dag det ble! Det er så utrolig hyggelig at så innmari mange blide folk i alle aldre stiller opp! At vi hadde 20 stykker under 14 år på startstreken er helt vanvittig, og nesten 40 hunder på blåbærstevnet -bare oss i klubben liksom! 16 hunder startet på bronsemerke også! Disse klarte merket etter en lang dag og fortjener ekstra hurra! Carina med Loppa, Anja med Luna, Kaja Vedvik med Bård, Trine Hallum med Happy, Angelica Tellnes med både Olympia og Vanilje. Og Ella med Panza! Og raskeste hund i kort blåbær Roma til Carina. Raskeste hund i lag blåbær Zsomi med Fanni, den siste to tideler foran Kaja og Bård.Det er mange andre ekvipasjer vi kunne trukket fram i årets om gikk. Vi arrangerte DM som vanlig med Yvonne Langerud som general, og et stort blåbærstevne, og nok en gang med Yvonne som sjef. I og med det var litt færre deltakere i DM enn tidligere så får vi se om nye løsninger for 2022 kan by på flere folk. Vi har mistet veldig mye parkeringsmuligheter og det gir utfordringer med tanke på opplegg.Til slutt må vi ikke glemme årets AG hunder 2021 (resultater hentet fra systemet devent).KL 1: Line og IrisKL 2: Vibecke og TezKL 3: Helene og PixieLYDIGHET:Det har vært holdt fem valpe-og grunnkurs med totalt 90 deltakere. Det ble på grunn av stor pågang satt opp et ekstra kurs. Som vanlig ble det utrolig mange flotte tilbakemeldinger.På den videregående hverdagslydighetstreningen og bronsemerkegruppen våren 2021 var det 24 påmeldte, men antall treningskvelder måtte forkortes noe på grunn av koronaen. Til høstsesongen var det påmeldt 34 ekvipasjer, og dette ble for mange ekvipasjer så antallet måtte fordeles på tre grupper. To av gruppene ble fordelt på hver sin time, og bronsemerkegruppen trente ved Heer skole. Det deltok etter hvert 6 ekvipasjer i bronsemerkegruppen, og følgende klarte bronsemerket: Tonje Lund med Molly, Cathrine Mevold med Bella og Jannecke Hemsen med Aya. Gratulerer til alle tre!
 6Stor takk til instruktørene Torill Sander, Henni Haraldsen og Birgitte Lysbakken samt assistentene Wenche Skau, Heidi Mørkhagen Granum og Maria Kjetså som har vært med å holde kurs og treninger for totalt 170 ekvipasjer i 2021! LP-satsingen som foregikk i hele 2021, og med regelmessig trening av ekstern instruktør har gitt resultater. Kristin Jacobsen med Hugo debuterte i klasse I og konkurrerte to ganger. Den ene gangen fikk hun en første premie som betyr at hun og Hugo nå kan starte i klasse II. Tone Ellingsen med Trixen har også debutert i klasse I og fått opprykk til klasse II. Nathalie Nielsen med Zlatan har flere ganger konkurrert i klasse III. Det blir spennende å følge alle tre videre, og også de andre ekvipasjene som trenger litt lengere tid da de foreløpig har unghunder.I tillegg har Hanne Skutetatt LPI tittel og fått opprykk til klasse 2 med Athene

RALLY LYDIGHET

Det ble holdt ett introkurs i 2021 med totalt 11 deltakere. Antall ekvipasjer som trener RL i klubben øker, og på mandager er det over 30 ekvipasjer som deltar fast i videregående-og konkurransegruppen. Flinke instruktører driller deltakerne i enkeltøvelser og baner i varierende vanskelighetsgrad.I tillegg er det en del ekvipasjer som også i år har trosset vær og vind, og har trent RLute i høst og vinter. RL-gruppenTeam R(e)ally gooder blitt en kjempeflott gjeng. Flere og flere ekvipasjer fra klubben reiser rundt og konkurrerer, og kommer hjem med flotte resultater og pallplasser. Det er flere som gjør det veldig bra i klasse 1 og 2 med både RL1 og RL2 tittel, og i tillegg mange ekvipasjer som er kommet opp i klasse 3 og elite. I 2021 stilte 10 ekvipasjer i NM i rallylydighet, og for flere var det første gang de deltok i NM. Det var mange gode prestasjoner i 2021 og spesielt må vi trekke frem Michelle Malmåsen, som stilte med to hunder (Cnø og Glasha) i NM-finalen i august, og kom på en super 4. plass med Cnø. Som tidligere landslagstrener har hun bevist at hun er en av Norges beste Rally-instruktører, og som vi er så heldige å ha som instruktør i klubben. Michelle ble også tatt ut på landslaget i 2021 med Cnø. Reiste også med laget til Nordisk i Stockholm i desember, og hvor laget kom på en flott bronseplass og 10. plass individuelt.Hanne Skute, vår instruktør og gode lagvenninne, har også gjort det særdeles bra i år. Hun har på 5 måneder gått med Athene fra klasse 1 til å få to napp i Elite. Med Samba har Hanne også fått RL Champion, hatt mange pallplasser i Jr Norgesmesterskap i rally og lydighet, samt blitt nr 10 i NM i Rallylydighet for junior. Bare i år har hun tatt tre titler, i lydighet og rally, og er på god vei til å sette seg på kartet for fremtiden. Nå har Hanne reist i militæret, og vi gleder oss allerede til hun kommer tilbake.Til slutt, tusen takk til alle våre flinke instruktører: Michelle Malmåsen, Hanne Skute, Kjersti Pettersen og Tone Ellingsen.

SMELLER:

Det har ikke vært introkurs i Smeller i 2021, og heller ikke holdt faste treninger på grunn av covid 19 da det ikkeer mulig å holde god nok avstand til hverandre i klubbhytta.Mange savner smellertreningen, og håper at klubben i 2022 kan få startet opp igjen både med kurs og treninger.Det er viktig å holde seg oppdatert, og instruktørene Kjersti Pettersen og Tone Ellingsen deltok på seminar som ble holdt i Drammen for å gå igjennom de nye reglene for Smeller.

MILJØTRENINGSKURS:

Fra kursdeltakerne på hverdagslydighetskurset har vi fått tilbakemelding på at det ofte er vanskelig å ta med øvelsene de lærer på appellplassen ut i hverdagen. Med forslag fra Henni Haraldsen bestemte derfor LP-gruppa å prøve ut et miljøtreningskurs. Kurset er ment å skulle erstatte kurset i hverdagslydighet.Henni Haraldsen og Torill Sander startet med å gjennomføre et kurs som gikk over seks ganger fordelt på fire ganger i november/desember 2021, og to ganger i januar 2022. Kurset var fulltegnet, og har foreløpig vært en suksess. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger og kursdeltakerne er veldig fornøyde. Her er noen tilbakemeldinger:“God trening i naturlig miljø med situasjoner vi møter i hverdagen.”“At det var rundt i «vanlige omgivelser», gjør det lettere å generalisere. Og situasjonene er mer like livet ellers. Flott at det ikke var så veldig mange deltagere.”Treningene har foregått på ulike steder i Drøbak hver uke. Vi har gjennomgått øvelser som: gå pent i bånd, passeringer, innkallinger, besøk i dyrebutikken, balansering på apparater, besøk rundt museet hvor det bl.a. har vært dyr ute, gå bak i trapper og smale stier, gruppetur, skjult innkalling, byttet hund, osv. I tillegg har miljøtreningskurset gitt oss mulighet til å jobbe med ting som hundene synes er skummelt eller som eier har utfordringer med på tur.Deltakerne ble kjempeflinke og følte på mestringpå en helt annen måte enn på kursene på appellplassen.Vi håper og tror at dette er et kurs som er kommet for å bli, og at vi treffer kursdeltakerne på en helt annen måte enn tidligere. For 2022 er det planlagt gjennomført 5 miljøtreningskurs.

PASSERINGSKURS:

Det ble satt opp et passeringskurs hvor 12 ekvipasjer deltok, og hvor Henni Haraldsen og Torill Sander var instruktører. Flere andre instruktører fungerte som forstyrrelser med sine hunder, og deltakerne fikk virkelig store utfordringer slik de ofte møter i hverdagen. Kjempe fine tilbakemeldinger fra deltakerne.

DRØBAKMESTERSKAPET:

DM ble holdt lørdag 4. og søndag 5. september. Antall påmeldte: i RL var det 91 påmeldte. I LP totalt 35 påmeldte, AG 206 og AG Lag 13 påmeldte. Overskuddet ble kun kr. 19.900 da påmeldingene var færre enn normalt. Som vanlig var deltakerne veldig fornøyde med premiene og gjennomføringen av DM

NYE NKK INSTRUKTØRER:

I november fikk Drøbak Hundeklubb 3 nyeNKK trinn 1 instruktører. Heidi Mørkhagen Granum, Maria Valkeneer Kjetså og Wenche Skau. Veldig gøy å få dere som instruktører i Drøbak Hundeklubb som nå har totalt 20 instruktører fordelt fra trinn 1 til trinn3.